Fotografering är en del av livet och bara växer ju mer åren går.
Började mitt fotande i samband med min första Älgjakt 1990. Det var så jag kom igång och började brinna för bilden. Även filmning är något jag gillar. Har otaliga filmer från jakt liggandes, som jag så småningom kanske klipper i hop till en film..
Men fotograferandet har blitt lite bredare då än bara till jakt =)
Men just till jakten har det passat bra då jag även skriver.. Har i ett jaktlag dokumenterat några år med foto och skrift och gjort ett eget häfte.. Där jag fick rikligt med beröm.. Inte för att vara ego men det sporrade mig vidare.. Flera utav  medlemmarna har fått minnen bevarade på tavlor jag gett bort..
 
Nu mera gäller att fotot har tatt mig/oss till en nivå där jag säljer i stället för att ge bort.. Fotograferandet är en hobby på eget bevåg, men en väldigt dyr hobby.. Då är det väldigt kul att kunna få tillbaka en del av det man lägger ut.. Krävs ganska mycket tid till att fota och ännu mer tid för att redigera.. Men något av det absolut roligaste jag vet..
 
Här uppe är en bild på Arvika där jag i första hand var ute efter färgspelet i vattnet. Den långa slutartiden på 30sekunder fick vattnet i viken till att nästan se isbelagd ut.. Tyvärr var vinden riktigt stark vilket visar sig ute på det öppna vattnet och fick en helt annan karaktär..
Ska göra om samma expedition i ett vindstilla Arvika... Kommer att se annorlunda ut då..
Men älskar ljuset och färgerna i denna bild +stjärnljuset som bildas i lycktorna av att jag hade en liten bländare på f22....
 
Detta var första gång jag försökte mig på "nattfoto". Och fick en del av det jag ville, trots vädret.
Gäller att våga vara kreativ i sitt fotande för att utvecklas.. Denna kväll så körde jag helt på manuella inställningar och testeade med tider mellan 10-30 sekunder och bländare f11-f22.. Plus iso 100-6400 och olika inställningar för vitbalansen...
Och detta går inte att utföra utan ett stativ...
 
Ska skriva ner lite om mina fotostunder som kommer, och hur jag gått till väga.. Och hoppas de som följer oss kanske kan snappa upp ett och annat och testa själva.. Så har du inte en systemkamera, ut och köp....
Själv kör jag med proffskameran Canon 5d MARK II och semiproffskameran Canon EOS 40d..
En bra begagnad och prisvärd kamera idag tycker jag är just Canons 40d som ni kan få för mellan 1500-4000 kr på blocket, beroende på objektiv.. Men jag kan varmt rekomendera detta då jag själv gillar denna kamera bra.. Även ett gyllene tillfälle att utveckla ditt kunnande..
 
Sätter här under in den bild jag själv gillar mest från mitt nattfoto..
Glöm inte att titta in på vår hemsida: lovgrenska.hemsida24.se
Där vi snart öppnar vår e-butik med bl.a foton till försäljning..
 
Med vänlig hälsning Tony Lövgre
 
 

Kommentera

Publiceras ej