Fotat av Viktoria Lövgren
 
 
 
Årets tredje dag ute vid Naturreservatet Bergs Klätt startade i riktigt arla timme. I går morse (lördag) var klockan ställd på 04,00! Matsäcken packades ner tillsammans med två systemkameror och två videokameror.
Vi var framme i naturreservatet en dryg timme före soluppgång, vilket vill säga 05,20. Frosten låg täckt över landskapet. Det visade sig vara -6c. Men inget som märktes då vi tog plats.
Dimman låg som bomull över vattenytan på Älgåfjorden och var en sagolik vacker syn. Och fågellivet dansade in i våra sinnen..
Vi hade endast varit på plats i fem minuter när vi bokstavligen blev utskällda av ett rådjur (ja de skäller).
Vilket var jättekul då min Viktoria aldrig varit med om detta förut. =)
 
Ljuset innan solen går upp är ett magiskt ögonblick att få bevittna så här. Något jag rekommenderar alla att få uppleva.
 
Det vi var här för var ju som sagt för att fotografera och inta frukosten, kaffe hade redan hemmavid slunkit ner.
Och det blev väldigt många bilder på de 5,5 timmar vi var där.
 
Jag körde Canon 5d MARK II med ett långt tele objektiv för fågel foto bl,a, ett sigma 120-400.
Viktoria körde med Canon 40d och med vidvinkel på, Canons 17-55 f2,8 is usm, som för övrigt är ett av mina favorit objektiv då det tar väldigt fina bilder. Och med det priset som var så borde det ju det med =)
Vi använde oss bara utav Canon Legria hv 40 för filmandet, där vi fick ihop en fin film =)
Det som är underbart i sammanhanget är ju att Viktoria FOTADE, och testade själv med olika inställningar efter ett rådande från mig. Och bilden ovan är ju riktigt läcker efter behandlingen i lightroom 5 med.
Märkes väl att hon fått blodad tand för naturfoto nu. Och hon har lovat att det kommer mera. Så nu blir det att titta efter mera kameror och objektiv. Får bli bättre begagnade på blocket eller dylikt till att börja med =)
 
Som sagt så var morgonen oändligt vacker med färger och ljud. Och olika fåglar strömmade till som Tranor, Gäss, Måsar, Skäggdoppingar, Koltrastar, Hackspättar, Fiskjusar, Ormvråkar, Kråkor, Gråsparvar, Blåmesar, Sädersärlor, Gräsänder och tärnor etc.. Tyvärr är jag ganska dålig på just fåglar så det är några jag missat. En fågelskådare vi pratade med väntade på att Rörommen skulle dyka upp.
Och en Råget som hoppade över ett stängsel han jag få med på fotot =)
 
På rast platsen längst söderut intog vi vår frukost i en härligt skinande sol. Och det var riktigt behagligt. Tänker på hur många som aldrig låter sig uppleva en sådan stund. Ta den chansen, ni kommer aldrig ångra er..
Här nedan laddar jag upp en bild med blåsippor Viktoria tog. Mer bilder kommer kanske upp då jag gått igenom dem i datorn.
 
På eftermiddagen kom nästa roliga stund. Vi var och tittade på ett torp med stor gård, byggår 1800.
Och vi kommer bosätta oss där väldigt snart =) Det ligger i Grums kommun.
Och jag fick även jakten och kommer ingå i Långsta jaktlag på 2600Hektar mark =)
Livet är räddat och förblir ett harmoniskt tillstånd..
Kommer naturligtvis ladda upp någon bild från smultron stället framöver. Och hemsökta hus gillar jag skarpt =)
Med vänlig hälsning Tony Lövgren
 
En bild jag tog sist vi var där får komma med och.
 
 

Kommentera

Publiceras ej